INFORMACJE O PROJEKCIE

PROJEKT

Projekt „Profilaktyka na miarę”
dotyczy przeprowadzenia pilotażu platformy diagnostycznej, która pozwoli na badanie zapotrzebowania na działania wychowawcze
i profilaktyczne w szkołach i placówkach.
DOŁĄCZ DO PROJEKTU
Skontaktuj się z nami, by otrzymać więcej informacji i deklarację uczestnictwa w projekcie: profilaktyka@trzyzero.edu.pl

Portal dla uczestników projektu, oferujący dostęp do kursów (nagrań i materiałów ekspertów). Po zakończeniu kursu uczestnik otrzymuje zaświadczenie.

Forum dla uczestników projektu, które umożliwia dyskusję na tematy związane z wychowaniem i psychoprofilaktyką oraz komunikację z zespołem projektowym.

Projekt „Profilaktyka na miarę” to działanie wspierające szkoły i placówki w obszarze wychowania i psychoprofilaktyki. Dotyczy realizacji szkolnej diagnozy i ewaluacji oraz przekładania wyników badań na rekomendacje i treści do programu wychowawczo-profilaktycznego.
Celem projektu jest także pilotaż platformy diagnostycznej on-line, zawierającej narzędzia do badania zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne.
Platforma diagnostyczna

Platforma zawiera rekomendowane narzędzia adresowane do uczniów klas 1-3, uczniów klas 4-6, uczniów klas 7-8, uczniów szkół ponadpodstawowych, nauczycieli oraz rodziców.
Odpowiednie wykorzystanie wszystkich tych narzędzi pozwala na diagnozę 360 stopni, czyli precyzyjny opis czynników chroniących, czynników ryzyka, zachowań problemowych uczniów oraz ewaluację podejmowanych w szkole działań wychowawczych i profilaktycznych.
Platforma wpisuje się w szkolne działania w zakresie diagnozy i ewaluacji do programu wychowawczo-profilaktycznego.
Badania i rekomendacje do programów profilaktycznych

Metodologia badań zaplanowanych w projekcie zakłada dwukrotny, anonimowy na poziomie osoby odpowiadającej, pomiar:
I. pilotażowy, którego celem będzie diagnoza środowisk szkolnych i ewaluacja obecnej wersji platformy;
II. ewaluacyjny, którego celem będzie sprawdzenie jakości działań
wychowawczo-profilaktycznych zrealizowanych w szkołach oraz ewaluacja zmian we funkcjonalności platformy diagnostycznej.
Badania będą prowadzone na reprezentatywnej próbie uczniów, nauczycieli i rodziców z min. 80 środowisk szkolnych (w tym placówek oświatowych) z uwzględnieniem trzech grup odbiorców oraz aktualnych problemów uczniów i młodzieży, dzięki poszerzeniu dostępnych narzędzi o dodatkowe (np. uwzględniające aktualne kryzysy środowiskowe – pandemia, napływ nowych uczniów z Ukrainy).
Wsparcie i szkolenie specjalistów szkolnych

Projekt zakłada dedykowane szkolenia dla specjalistów szkolnych. Tematyka dotyczyć będzie prowadzenia diagnoz, przekładania wyników na zalecenia i treści programów wychowawczo-profilaktycznych, ewaluacji działań szkolnych. Szkoły otrzymają również wsparcie w realizacji badań z wykorzystaniem platformy.
Nadzór nad poprawnością merytoryczną badań, raportów, wniosków i rezultatów zapewni koordynator merytoryczny – psycholog, ekspert z zakresu wychowania i psychoprofilaktyki z doświadczeniem w prowadzeniu badań i diagnoz.
Korzyści dla szkoły
Szkoły uczestniczące w projekcie „Profilaktyka na miarę”:
- Otrzymają dostęp do bezpłatnej platformy diagnostycznej przygotowanej przez MEiN. Narzędzia na platformie służą badaniu czynników ryzyka i chroniących przed zachowaniami problemowymi oraz zaangażowania uczniów w te zachowania. Platforma wpisuje się w szkolne działania w zakresie diagnozy i ewaluacji do programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Otrzymają bezpłatne szkolenie z obsługi platformy diagnostycznej z narzędziami rekomendowanymi przez MEiN.
- Zrealizują diagnozę szkolną (październik-listopad 2022) oraz ewaluację działań wychowawczo-profilaktycznych (październik-listopad 2023) przy wsparciu specjalistów z zakresu psychoprofilaktyki i pomocy informatycznej dotyczącej obsługi platformy diagnostycznej.
- Dostaną ciągły dostęp do wyników przeprowadzonych diagnoz w postaci automatycznie generowanego raportu.
- Wpłyną na proces doskonalenia platformy diagnostycznej, aby w kolejnych latach po zakończeniu projektu narzędzie to było dostosowane do potrzeb szkół i standardów diagnostycznych.
- Wezmą udział w specjalistycznych szkoleniach dotyczących diagnozy i psychoprofilaktyki. Szkolenia dla uczestników projektu obejmą zagadnienia:
- Przygotowanie i realizacja diagnozy szkolnej do programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Przekładanie wyników diagnozy na zalecenia do szkolnego programu wychowawczoprofilaktycznego i przygotowywanie oddziaływań profilaktycznych dla środowiska szkolnych.
- Rola i standardy prowadzenia corocznej ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego z użyciem platformy.
- Otrzymają możliwość indywidualnych konsultacji z zakresu szkolnej diagnozy, realizacji działań wychowawczo-profilaktycznych w szkołach oraz ewaluacji.
- Skorzystają z oferty szkoleń, publikacji i materiałów edukacyjnych wypracowanych w ramach projektu:
- Panel dyskusyjny dotyczący aktualnych problemów środowisk szkolnych.
- Materiały edukacyjne do szkoleń: Diagnoza szkolna z wykorzystaniem platformy, Przekładanie wyników diagnozy na treści programów i działań wychowawczo-profilaktycznych, Rola ewaluacji we sprawdzaniu działań wychowawczo-profilaktycznych w szkole i modyfikowaniu programów.
- Konferencja podsumowująca projekt dotycząca rezultatów badań na poziomie kraju.
- Publikacje na temat aktualnych problemów dzieci i młodzieży.
- Otrzymają dostęp do dedykowanej projektowi platformy edukacyjnej z materiałami edukacyjnymi oraz forum wymiany doświadczeń dotyczących diagnozy i działań wychowawczo-profilaktycznych w szkołach.
- Wykorzystają poznane narzędzia do ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i placówki.
Korzyści dla JST
Jednostki samorządu terytorialnego (organy prowadzące) otrzymają informację na temat stanu zachowań problemowych, czynników chroniących i czynników ryzyka w środowisku szkół, które im podlegają. Pozwoli to na podejmowanie adekwatnych decyzji w obszarze promocji zdrowia, edukacji, wychowania i profilaktyki, ale też usprawni sprawowanie nadzoru nad podległymi placówkami oraz umożliwi uwzględnienie otrzymanych wyników diagnoz do opracowania środowiskowego programu profilaktycznego.
Jednostki samorządu terytorialnego oraz MEiN otrzymają wnioski i rekomendacje dotyczące usprawnień systemu diagnostyczno-raportującego Platformy diagnostycznej oraz komplet ogólnopolskich danych z badań pilotażowych i ewaluacyjnych na temat problemów wychowawczych i profilaktycznych na terenie wszystkich szkół i placówek. Dane te dotyczyć będą zarówno uczniów, jak i nauczycieli i rodziców. Jednym z problemów polskiego wychowania i profilaktyki jest niska jakość i skuteczność programów wychowawczo-profilaktycznych wynikająca z przypadkowości i niedostosowania zadań do potrzeb uczniów.
Wprowadzenie platformy diagnostycznej w zakresie zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne oraz dostarczenie odpowiednich szkoleń podnoszących kompetencje w zakresie jej wykorzystania oraz konstruowania i ewaluowania programów wychowawczo-profilaktycznych podniesie jakość działań wychowawczych i profilaktycznych w szkołach i placówkach. Zrealizowanie zadania i wprowadzenie platformy diagnostycznej do użytku pozwoli też na komplementarność działań szkół i placówek, samorządu lokalnego oraz instytucji centralnych, gdyż pozwoli im mieć dostęp do tych samych danych, choć na różnym poziomie z zachowaniem danych osobowych i anonimowości środowisk szkolnych. To działanie powinno tez skłonić samorządy lokalne do współpracy ze szkołami w zakresie diagnozy i realizacji profilaktyki. Dotychczas samorządy robiły diagnozy na swój użytek, a szkoły i placówki na swój. Powinno to wzmocnić potencjał działań profilaktycznych na poziomie lokalnym oraz celnie przeznaczać środki na profilaktykę, którymi dysponuje samorząd terytorialny. Dostęp do wiedzy o aktualnych problemach dzieci i młodzieży na poziomie centralnym i samorządowym pozwoli podejmować szybkie i adekwatne decyzje oraz skutecznie realizować politykę oświatową.
DOŁĄCZ DO PROJEKTU
Skontaktuj się z nami, by otrzymać więcej informacji i deklarację uczestnictwa w projekcie: profilaktyka@trzyzero.edu.pl
DOŁĄCZ DO PROJEKTU
Skontaktuj się z nami, by otrzymać więcej informacji i deklarację uczestnictwa w projekcie: profilaktyka@trzyzero.edu.pl

FAQ
Najczęściej zadawane pytania
Projekt skierowany jest do szkół podstawowych, ponadpodstawowych, wybranych placówek oświatowych (np. MOS, MOW) oraz jednostek samorządu terytorialnego.
Udział placówek oświatowych w projekcie nie skutkuje ponoszeniem kosztów finansowych. Projekt “Profilaktyka na miarę” jest realizowany ze środków budżetu państwa.
Uczestnicy projektu po podpisaniu umowy zobowiązani są do aktywnego uczestnictwa w działaniach projektowych, m.in. udziału w szkoleniach, konferencji; terminowości; przekazywania informacji zwrotnej na temat platformy diagnostycznej oraz aktywnego współtworzenia społeczności.
Zapisy szkół i placówek oświatowych chętnych do udziału w projekcie odbywają się drogą mailową na adres profilaktyka@trzyzero.edu.pl. Po otrzymaniu zgłoszenia mailowego, przesłana zostanie Państwu deklaracja udziału w projekcie. Po jej otrzymaniu, szkoła/placówka zostanie wpisana na listę uczestników projektu. Po wyczerpaniu dostępnych miejsc, szkoła/placówka zostanie wpisana na listę rezerwową.
Tak. Zarówno publiczne jak i niepubliczne placówki oświatowe mogą wziąć udział w projekcie.
Dostęp do danych z diagnozy szkolnej ma tylko administrator szkoły (dyrektor lub osoba przez niego upoważniona). MEiN ma dostęp tylko do danych ogólnopolskich, bez możliwości identyfikowania wyników z poszczególnych szkół.
Podczas realizacji projektu planowane są spotkania z uczestnikami projektu, np. panel dyskusyjny, konsultacje czy konferencja podsumowująca projekt. Większość spotkań odbędzie w się formule hybrydowej, zarówno online, jak i stacjonarnie. Konsultacje i inne działania wspierające będą dostosowane do potrzeb uczestników projektu. Prowadzone będą telefoniczne lub online.
Projekt realizowany jest w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025: Działanie 1. Realizacja projektów i programów edukacyjnych, wychowawczych, interwencyjnych oraz profilaktycznych opartych na podstawach naukowych, w tym programów profilaktyki uniwersalnej, wskazującej i selektywnej, Cel Operacyjny 3. Promocja zdrowia psychicznego. Zadanie: Pozytywna szkoła – realizacja projektów i programów edukacyjnych, wychowawczych, interwencyjnych oraz profilaktycznych opartych na podstawach naukowych, w tym programów profilaktyki uniwersalnej, wskazującej i selektywnej. Moduł I. Platforma do diagnozy. Podejmowanie trafnych, opartych na podstawach naukowych działań wychowawczo-profilaktycznych w szkołach i placówkach z zakresu ochrony zdrowia psychicznego uczniów, rodziców i nauczycieli, budowanie pozytywnego klimatu szkoły lub placówki, przeciwdziałanie zachowaniem ryzykownym.
DOFINANSOWANIE – 2 494 008 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ – 2 519 200 zł

